top of page

FOLLOW ME:

Ostbågspanerade kycklingfiléer

För en stund sedan snubblade jag över Maria Montazami's recept på ostbågspanerade kycklingfiléer och igår när jag och mamma kände oss äventyrliga i köket tog vi för första gången in ostbågar (ostbollar för att vara exakt) i vårt kök. Vi kunde givetvis inte hålla oss till receptet, det är så inte vår stil så vi gjorde en liten men avgörande förbättring (tycker åtminstone vi själva). Om ni mot för modan vill ha originalreceptet hittar ni det här!

Alltså, ungefärliga ingredinser (vi kör på känsla med mängder och mått)

  • 480gram små kycklingfiléer

  • ca 2dl krossade ostbågar

  • 2 äggulor

  • Parmesanost (mycket!)

  • Kryddor: vitpeppar, salt, chicken&steak, Chili explosion, kycklingfond, tabasco. De fyra sistnämnda använder jag näsdtan alltid när jag lagar mat, love that shit!

  1. Alltså: Sätt ugnen på 200grader. Krossa ostbågarna/bollarna och mal parmesanost. Blanda ihop dem.

  2. Separera äggulan från vitan. Blanda i kryddorna i äggulan och låt kycklingarna ligga där och mojja sig en stund.

  1. Rulla de färdigmojadekycklingarna i "ostsmulorna", lägg på ugnsplåten. Vi la ut resten av Ostsmulorna över kycklingarna då vi placerat ut allt. Lägg i ugnen i ca 20 min (när de ser färdiga ut).

Och Tada! Jag kommer aldrig lära mig ta fina bilder på mat, men det är ju bra att försöka..

Till våra exotiska kycklingar åt vi paprika, avokado, fetaossallad, wokade auberginer och zucchini (använder alltid sukiyakisås till mina woker) och mangosalsa. (mangosalsan: mangotärningar, en msk mangobabymat, finhackad purjolök, svartpeppar, sweet chilisås). Dessutom la vi sweet chili-sås vid sidan av.

Slutrecultatet blev riktigt bra, gott, annorlunda och lätt att göra.

  • Instagram Clean Grey

RECENT POSTS: 

SEARCH BY TAGS: 

Inga taggar än.
bottom of page